3.jpg

MAKE THE INVISIBLE VISIBLE

Concept // Grafisch Design // Video edditing

2021

Onderdeel van CODE NL-D  

Sociale interventie // dataprivacy

In samenwerking met: Alistair Alexander, Alice Dallinga, Jennifer Jiang and Adriaan Bernstein  

website project: https://in-visible.codes

website CODE NL-D: https://code.impakt.nl/

Making the Invisible Visible is ontwikkeld als onderdeel van het CODE-project: een samenwerking tussen IMPAKT

[Centre for media Culture] Impakt Festival and Organisation, Utrecht, en School of Machines, Making & Make-Believe, Berlijn, om digital agency terug te winnen en beter beleid te ontwikkelen voor de digitale publieke sfeer. 

In deze sociale interventie vragen we aandacht voor data tracking online.  We zijn opzoek gegaan naar een fysieke vorm van 'tracking'. Ons uitgangspunt was hoe maken we het onzichtbare zichtbaar. De interventie wordt uitgevoerd op verschillende events.

DSCF4817.JPG
IMG_20211016_143905.jpg

De interventie wordt uitgevoerd op verschillende events. Wij zijn aanwezig bij de ingang van een event. De bezoekers mogen een 'gratis' canvas tasje. In dit tasje zit een garderobe kaartje met een nummer. Wanneer zij deze afscheuren mogen gaan ze akkoord met de algemene voorwaarde van het tasje. Wat blijkt is dat niemand de lange onleesbare algemene voorwaarde leest. 

In de algemene voorwaarde staat dat wij gedurende het hele event hen mogen volgen en dat wij een profiel van hen mogen opstellen.

De bezoekers worden gevolgd door verschillende mensen van ons team in de ruimte. We markeren de route die ze hebben gelopen en alles wat we van ze kunnen zeggen/zien/horen op een report card. Aan het einde van het event spreken we de bezoekers aan die een canvas tasje hadden en over handigen we de report card. 

De interventie zorgt voor verrassende reacties, ongemakkelijke situaties en het allerbelangrijkste het start een dialoog over dataprivacy en online data-tracking.